Suklaa on liian halpaa ollakseen kestävää

2.4.2015

kaakaohedelmä, Teresa Hronova / People in Need, Ghana
Äärimmäinen köyhyys on arkipäivää Länsi-Afrikan kaakaonviljelijöille. Samaan aikaan kaakaon tuotantoketjua hallitse
e yhä vahvemmin pieni ryhmä suuryrityksiä. Nykyiset aloitteet ja ohjelmat kaakaontuotannon ongelmien ratkaisemiseksi eivät ole riittäviä, vaan kaakaosektoria tulee muuttaa perustavanlaatuisesti. Nämä ovat Kaakaobarometrin 2015 (*) keskeiset johtopäätökset. Barometriä julkaisee eurooppalainen kansalaisjärjestöjen konsortio.

Huolimatta kaikista kaakaota koskevista aloitteista ja sertifikaateista ratkaisematta on yhä ydinkysymys: kaakaontuottajien äärimmäinen köyhyys ja se, että heitä ei kuulla, sanoi Antonie Fountain, barometrin toinen kirjoittaja. 

Länsiafrikkalaiset kaakaonviljelijät elävät selvästi globaalien köyhyysrajojen alapuolella. Norsunluurannikolla, joka on maailman suurin kaakaontuottaja, viljelijän pitäisi ansaita nelinkertaisesti nykyiset tulonsa saavuttaakseen kahden euron köyhyysrajan. Elämiseen riittävä toimeentulo, jolla pystyisi tyydyttävästi täyttämään perustarpeet, on vielä kaukana.

Heikko toimeentulo johtaa huonoihin työoloihin ja ihmisoikeuksien loukkauksiin viljelyssä. Kaakaonviljely ei enää tarjoa tulevaisuutta nuorille. Viljelijöillä ei ole myöskään valtaa neuvotella hinnoista vahvasti keskittyneillä kaakao- ja suklaamarkkinoilla.

Sertifioidun suklaan tuotanto on nousussa: se on kasvanut vuoden 2009 raportoidusta kahdesta prosentista vuoden 2015 arvioituun 16 prosenttiin. Sertifioinnin yleistyessä se myös kohtaa uusia haasteita: esimerkiksi auditoinnin laatuun ja viljelijöiden osallistumiseen tulee kiinnittää huomiota.

Kaikkien kaakaon tuotantoketjun osien: yritysten, hallitusten, vähittäismyyjien sekä kuluttajien tulee ottaa osansa vastuusta ja etsiä uusia ratkaisuja kaakaontuotannon pitkäaikaisiin ongelmiin. Fountainin johtopäätöksen mukaisesti: ”Jollei kaakaosektori perustavanlaatuisesti muutu, viljelijöillä ei ole tulevaisuutta.”

Suositukset:

  1. Yritysten tulee kehittää elämiseen riittävän toimeentulon malli kaakaon pientuottajille

  2. Hallitusten tulee neuvotella hintamekanismeista viljelijöiden saaman hinnan korottamiseksi

  3. Tulee siirtyä vapaaehtoisista pakollisiin, koko sektorin laajuisiin ratkaisumalleihin.

Sertifioidun pääsiäissuklaan ostaminen ei Suomessa ole edelleenkään kovin helppoa - mutta kuitenkin edellisiä vuosia helpompaa. Lue lisää suomalaisten kauppaketjujen tarjonnasta Finnwatchin tuoreesta selvityksestä.

Eettisen kaupan puolesta ry on osa Euroopan laajuista Make Chocolate Fair! -kampanjaa, joka vetoaa yrityksiin eettisemmän suklaantuotannon puolesta. Kampanjavetoomukseen tavoitellaan pääsiäiseen mennessä 75 000 allekirjoitusta. Allekirjoita vetoomus kampanjasivuilla!

(*) Kaakaobarometri on puolivuosittainen katsaus kaakaosektorin kestävyyteen, ja sitä julkaisee eurooppalainen järjestökonsortio: FNV Mondiaal, Hivos, Solidaridad, FNV ja Oxfam Novib (Alankomaat), VOICE Network – ABVV/Horval ja Oxfam Wereldwinkels (Belgia), Berne Declaration (Sveitsi), Stop the Traffik (Iso-Britannia) sekä Südwind Institut (Saksa). Alkuperäinen uutinen barometrin julkaisusta (englanniksi) on luettavissa täältä: http://www.cocoabarometer.org/News/Entries/2015/3/6_Chocolate_too_cheap_...