Lisää uusi kommentti

Hyvä vai paha Kånken

17.8.2017


Lähes ikonisen Kånken-repun eettisyyttä pohditaan SASKin artikkelissa. Repun valmistus sai vastuullisuusnäkökulmasta niin ruusuja kuin risujakin, ja postaus herätti Eetin Facebook-sivuilla keskustelua siitä, mikä sitten olisi eettinen vaihtoehto. 

Yksi suurimmista haasteista vastuulliselle kuluttajalle on saada tarpeeksi tietoa pystyäkseen arvioimaan yrityksen eettisyyttä (muun muassa tästä syystä on väärin sysätä vastuu tuotteiden eettisyydestä kuluttajalle, mutta tämä onkin ihan toisen blogipostauksen aihe). Asiantuntijankin voi olla vaikea arvioida, miten yrityksen vastuullisuuslinjaukset vaikuttavat käytännössä työntekijöiden oloihin ja tuotannon eettisyyteen. Vaikka Kånken ei täysin puhtaita papereita saanutkaan, niin niitä ei oikein ole globaalissa kaupassa jaossakaan ja Fjällrävenin toimissa voidaan nähdä olevan myös paljon hyvää. 

Fjällräven kertoo, missä kahdessa tehtaassa tietty reppu tehdään. Tämä on laajemmassa mittakaavassa erittäin harvinaista. Vielä harvinaisempaa on, että kyseisten tehtaiden työoloista on julkisesti saatavilla tietoa. Kuten tästä Ylen artikkelista huomataan, kysymälläkään ei saa yleensä tarkkoja tietoja yksittäisten tuotteiden tuotantopaikoista, saati niiden työoloista. Suurimmista suomalaisyrityksistä yksikään ei julkista yksittäisten tehtaiden auditointiraportteja, vaan työoloista puhutaan hyvin yleisellä tasolla.

Vaikka Fjällravenin käyttämän tehtaan työoloista on löydetty puutteita, niin positiivista on kuitenkin, että myös aikataulu korjaustoimenpiteille on julkisesti näkyvillä. 

Paras kuitenkin olisi, että tiedot tuotantopaikoista koko tuotantoketjun varrelta olisivat automaattisesti saatavilla, eikä niitä tarvitsisi erikseen kysyä. Vastuullisen kuluttajan kannattaakin pitää silmällä sitä, miten avoimesti yritys kertoo tuotteistaan ja ovatko tuotantopaikat julkisesti esillä. 

Eettikin vetoaa yritysten läpinäkyvyyteen – allekirjoita kenkäyrityksille suunnattu vetoomus täällä.

Mitä sinä voit tehdä?

Vastuullinen kuluttaminen voi olla muutakin kuin kuluttamista! Palautteenanto on tärkeässä roolissa ja yritykset kyllä kuuntelevat asiakkaitaan. Voit vaikka lähettää Fjällrävenille viestiä ja kiittää heitä siitä, että tehdastiedot ja auditointiraportit ovat saatavilla. Samalla voit kannustaa yritystä edelleen suurempaan läpinäkyvyyteen julkaisemalla kaikki tuotantopaikat ja tietoa työoloista, myös raaka-aineiden osalta.

Kirjoittaja Anna Härri on Eetin kampanjakoordinaattori, joka vastaa vaate- ja kenkätuotantoon liittyvistä kampanjoista.